Workshop & Masterclass

Tuck Andress ist einer der wichtigsten Fingerstyle-Spezialisten der Gegenwart. Bekannt für die Tatsache, die Gitarre zu einem Ein-Mann-Orchester zu transformieren, wird es in diesem Workshop darüber hinaus aber auch um gitarristische Basics gehen wie Handposition, Bewegung vs. Strecken, Legato/Staccato, Fingersätze mit nur 2-3 Fingern, horizontale vs. vertikale Fingersätze, alternate vs. sweep Picking, etc.
Die Masterclass wird kein eigener Block, sondern in den Workshop integriert, sodass die aktiven Teilnehmer themenbezogen ihren Unterricht absolvieren.
Wir ersuchen daher schon bei der Anmeldung um Bekanntgabe des vorzutragenden Stückes!
Und hier noch eine kleine Inhaltsangabe des Meisters höchstpersönlich:
For many guitarists, solo guitar begins and ends with chord melody.  But chord melody is just one possible entry point.  We will look at a variety of ways to make one guitar sound like it is playing multiple parts at once, with an underlying emphasis on experiencing it as music early on, rather than as an academic, mental/finger exercise, regardless of the degree of complexity.  We“ll isolate elements such as melody, bass, chords, countermelody and percussion, then start combining them, bringing up issues like independence of rhythm, feel and volume, groove, re-experiencing familiar chord voicings as multiple independent voices, alternate fingerings, right-hand techniques, textures, tricking the listener for their own good and the universally dreaded moment when everybody else drops out and it“s your turn to solo.  Because this style can seem overwhelming, we“ll alternate multiple approaches to the goal, e.g. composition vs. improvisation, simplification of individual parts, rhythmic patterns, effectively looping short passages, „breathing life“ into one particular part, learning from recordings, etc.  Reharmonization will be visited, but the emphasis will be more on recasting already-familiar music as musically satisfying solo guitar.  The principles apply as much to two-chord grooves as to harmonically complex music, and almost everyone experiences a degree of „starting over,“ so relative beginners are welcome, too, if they are fascinated by this style.

Wann: Freitag, 27. Juni 2014

Ort: 1030 Wien, Anton – von Webern Platz 1, Bauteil F, Raum F0139 (Seminarraum)

Anmeldung: per Mail (workshop-ipop@mdw.ac.at) bis 20. Juni 2014

Kosten: Studierende der mdw haben freien Eintritt!

aktive Teilnahme: 50 Euro

passive Teilnahme: 25 Euro

Nach erfolgter schriftlicher Anmeldung per E-Mail, diesen Betrag bis spätestens Freitag, den 20. Juni 2014
auf folgende Bankverbindung einzahlen:
IBAN: AT121200051428590201
BIC: BKAUATWW
lautend auf: Universität für Musik und darstellende Kunst Wien , Institut für Popularmusik
Verwendungszweck (wichtig!): Tuck Andress

Plakat Grooves of Joy